مشهد قطب اصلی گردشگری سلامت در جهان

مشهد قطب اصلی گردشگری سلامت در جهان مشهد به قطب گردشگری سلامت در جهان تبدیل شده است.

  • امتیاز به مطلب (0) نفر

شماره خبر : 27585

یادداشت/علی قناویزچی؛
مشهد قطب اصلی گردشگری سلامت در جهان


مشهد قطب اصلی گردشگری سلامت در جهان مشهد به قطب گردشگری سلامت در جهان تبدیل شده است.


مشهد قطب اصلی گردشگری سلامت در جهان



به گزارش نخست نیوز : این روزها گردشگری سلامت تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های تخصصی صنعت گردشگری شده است که از یک طرف اشتغال‌زا خصوصا برای متخصصان کشور مقصد است و همچنین درآمدزایی و ارزآوری بسیاری برای کشوری که میزبان گردشگران خواهان سلامت‌اند، است.
در حال حاضر این نوع از گردشگری چنان پیشرفت کرده که بنا به آمار‌های سازمان جهانی گردشگری در هر سال حجم بسیاری از مسافران به منظور استفاده از خدمات گردشگری سلامت از جمله درمان‌های پزشکی یا استراحت در مراکز خاص بیمارستانی یا دیگر موارد به کشورهای مقصد سفر می‌کنند.
در حال حاضر عمده گردشگران سلامت، زائرانی هستند که از کشورهای حوزه خلیج ‌فارس و دیگر کشور‌های منطقه به مشهد سفر می ‌کنند و از وجود بیمارستان‌ ها و مراکز تخصصی درمانی در این شهر با پزشکان متخصص در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنند.
در واقع مشهد توانسته بخشی از گردشگران خارجی خصوصا از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس را به خود جلب کند؛ کسانی که به دنبال درمان بیماری‌های خود هستند، به ویژه این که در سال‌های اخیر مراکز درمانی خصوصا بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی در شهر مشهد توسعه فراوانی یافته است و با ارائه خدمات درمانی مناسب با کیفیت بالا و قیمت ارزان‌تر نسبت کشورهای مبدا این گردشگران توانسته‌اند نظرگردشگران خارجی را که اکثرا از کشورهای مسلمان آسیای میانه و همچنین از کشور‌های حاشیه خلیج‌ فارس می‌آیند به خود جلب کنند.
در واقع هم اکنون می‌توان گفت مشهد به یکی از قطب‌های مهم گردشگری سلامت در ایران و حتی در منطقه جنوب غرب آسیا تبدیل شده است حضور گسترده گردشگران خارجی برای دریافت خدمات سلامت یا همان گردشگری سلامت در شهری همچون مشهد را می‌توان به دلیل کیفیت بالای خدمات تخصصی و همچنین ارزان بودن این خدمات پزشکی به نسبت دیگر کشورها دانست به صورتی که این هزینه‌ها حدود ٣٠ درصد ارزان‌تر از هزینه‌های درمانی کشورهای منطقه است در حالی‌که حتی کیفیت و تخصص پزشکان ایرانی به مراتب بیشتر است.
بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) و ایجاد زمینه های مناسب تجهیزاتی در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ظرفیت لازم را در زمينه توسعه گردشگری سلامت در مشهد ایجاد کرده این در حالی است که با استقبال گردشگر خارجی از کشورهای مسلمان در این شهر پایتخت معنوی می تواند از قطب های اصلی گردشگری سلامت در کشور محسوب شود.
با توجه به اینکه شهر مشهد سالانه پذیرای میلیون ها زائر است، هزينه های درمان آن در مراکز درمانی زير پوشش دانشگاه ١٠ تا ٣٠ درصد هزينه های درمانی کشورهای همسايه است و اين موضوع موجب شده که بسياری از بيماران از کشورهای همسايه برای درمان به مشهد سفر کنند.
طبق آمارهای موجود در سال های گذشته بيش از ٨٠ ميليارد ريال در حوزه گردشگری درآمد داشته ایم و بيش از ۴ هزار گردشگر خارجی به صورت بستری و ١٠ تا ١۵ هزار نفر به صورت سرپايی خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی را در مراکز زير پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دريافت کرده اند.
شهر مشهد با دارا بودن جاذبه های گوناگون گردشگری و راه های مواصلاتی زمینی و هوایی ده ها آرامگاه بزرگان دینی و مراکز درمانی و پزشکی متعدد و مجهز و حضور سالانه میلیون ها نفر زائر و مسافر از اقصی نقاط جهان، می تواند به قطب گردشگری سلامت جهان اسلام تبدیل گردد.
از طرفی عدم شفافیت در حوزه پذیرش و جذب توریسم مدیکال، وجود واسطه گری و دلالی در این حوزه، اطلاع رسانی نامناسب، عدم آگاهی و شناخت کافی شهروندان از حوزه توریسم مدیکال را شاید بتوان مهمترین معضلات حوزه نوبنیاد توریسم مدیکال دانست.
شهرداری نقش کلیدی و بنیادی در زمینه توسعه گردشگری سلامت دارد و از سوی دیگر طبق ماده (۵۵) قانون شهرداری ها وظایف مهمی در خصوص تامین نیازمندی های شهروندان دارد و این نیازها در مقولاتی چون نیازهای بهداشتی (بهداشت محیط) فضاهای شهری، نیازهای عمرانی، نیاز به امکانات گذران اوقات فراغت و تفریح و غیره تجلی می نماید.
از سوی دیگر شهرداری به عنوان نهادی که بیشترین ارتباط را با شهروندان داشته و از نزدیک درگیر مسائل شهر و شهروندان است و در یک نگاه کلی به گردشگری سلامت باید به عنوان یک فرصت توجه شود چراکه می توانیم به توسعه پایدار و اقتصاد زیارت دست یافت، با توجه به اهمیت درآمدزایی در راستای اشتغالزایی به نظر می رسد نقطه تلاقی این مسئله در شهرداری مشهد مقوله گردشگری به ویژه گردشگری سلامت باشد.
علیرغم نقش ویژه شهرداری ها به ویژه شهرداری مشهد در مدیریت شهری و با توجه به حضور گسترده زائران و مسافران از اقصی نقاط جهان در شهر مشهد متاسفانه این نقش از سوی نهادها و دستگاه های متولی گردشگری سلامت نادیده انگاشته شده و شهرداری مشهد فاقد نماینده در کمیته گردشگری سلامت استان و کارگروه بررسی منطقه ویژه درمانی (مصوبه هیئت وزیران در سال٨٧) بوده، از طرفی شهرداری با در اختیار داشتن فضاها، ابزارهای و امکانات اطلاع رسانی مناسب و ارتباطات مناسب و دوسویه با سایر سازمان ها و نهادهای شهری، ارتباط دائم و مستمر با گردشگر و مسافر و غیره می تواند در راستای تبلیغات و اطلاع رسانی در حوزه گردشگری سلامت نقش مهمی را ایفا نموده و از این طریق به ایجاد اشتغال و درآمدزایی در حوزه پرسود و درآمدزای گردشگری سلامت کمک نماید.
علاوه بر این شهرداری می تواند از طریق تعریف و برگزاری تورهای فرهنگی و گردشگری با معرفی جاذبه ها، آثار و مواهب مذهبی، تاریخی، گردشگری و غیره به ماندگاری بیشتر مسافر و گردشگر کمک نماید که این خود نیز موجب ارزش آفرینی اقتصادی برای شهر می گردد.
حذف واسطه ها و دلالی گری که در حال حاضر در فضای گردشگری سلامت شهر مشهد وجود دارد یکی دیگر از اقداماتی است که شهرداری با استفاده از ابزارها وزیرساختهای در اختیار در راستای شفافیت این بازار می تواند انجام دهد.
جان گرفتن این نهال نوپا در شهر مشهد نیاز به حضور همه جانبه دستگاه های متوالی و تاثیرگذار و همچنین نظارت موثر و قوانین بازدارنده در راستای حذف واسطه ها و مراکز غیرمجاز می باشد. در صورت عدم توجه به این مهم نه تنها شهرمشهد در این حوزه دچار متحول و رشد پایدار نمی باشد بلکه همین حداق بازار فعلی را از دست داده و سرمایه و ظرفیت فعلی روزبه روز دچار تنزل می گردد.
سامان دهی این موضوع علاوه بر درآمد پایدار و ایجاد اشتغال زایی متخصصین دیگر حوزه های عمومی خدمات به زائران را هم منتفع می کند.
شهر مشهد به عنوان دومین کلان شهر مذهبی جهان و پایتخت فرهنگی جهان اسلام سالانه پذیرای میلیون ها زائر و گردشگری است که برای عرض ارادت به امام مهربانی رنج سفر را به جان خریده و با دل های خسته پا به مکانی می گذراند که تبلور عاشقی در آنجا معنا پیدا می کند، حضور این دل دادگان ظرفیت عظیم و کم نظیری را در این شهر ایجاد می کند که مدیریت شهری می تواند با برنامه ریزی سنجیده و فراهم کردن بسترهای مناسب از این فرصت استفاده کند و با تقویت و توسعه زیر ساخت های خود علاوه بر خدمت رسانی شایسته تر و کسب رضایت زائران موجب شکوفایی صنعت گردشگری، رونق اقتصادی و توسعه پایدار شود.
متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی و نبود آگاهی از ظرفیت های عظیم گردشگری و سیاحتی، بسیاری از حوزه های مستعد گردشگری شهری ناشناخته باقی مانده و با استقبال قابل ملاحظه گرشگران مواجه نیست و نبود همین بستر اطلاع رسانی موجب شده مشهد به مقصدی کوتاه مدت برای زائرین تبدیل شود و سهم فعلی مدیریت شهری در این فرایند عظیم پرداخت هزینه های کلان خدمات گردشگری و نگهداری زیر ساخت های آن است.
این چالش پیش رو به دلیل عدم اطلاع رسانی و نبود یک بستر تاثیرگذار و شفاف در ارائه اطلاعات و معرفی خدمات متنوع است.
علاوه بر این نبود این چنین درگاهی موجب از بین رفتن شرایط رقابت پذیری در بازار عرضه و تقاضای محصولات و خدمات گردشگری، شکل گیری قیمت های کاذب، کاهش درآمد های گردشگری، گسترش بازار دلالی، بی اعتمادی، کاهش انگیزه های سفر، آشفتگی و عدم رضایت زائران می شود.
یکی از راهکار برون رفت از این چالش و مرتفع شدن معضلات فعلی، شکل گیری و ایجاد یک فضای رقابتی سالم و آزاد با دسترسی مناسب با محوریت معرفی خدمات و محصولات متنوع در حوزه گردشگری بوده است.
در همین راستا مدیریت شهری می بایست بستر رقابتی جذاب، با کیفیت و کم هزینه را برای عرضه مستقیم خدمات و محصولات با توجه به عدم حضور واسطه ها ایجاد کند.
فرآیندی که به سهولت و از طریق ابزار های ارتباطی مختلف در دسترس تمامی اقشار جامعه قرار گرفته و به ساده ترین شکل ممکن فضای پویا و تعاملی را در عرصه ارائه خدمات گردشگری و سفر ایجاد کند، با معرفی و تبلیغات گسترده پیرامون این شبکه اطلاع رسانی و با در نظر داشتن حضور یک سوم از جمعیت کشور و میلیون ها زائر خارجی در سال می توان فعالیت این بستر رقابتی را به صورت ملی و حتی فراملی گسترش داده و به یک برند نام آشنا، برای شهر مشهد تبدیل کرد که موجب رونق اقتصادی، اشتغال زایی و توسعه گردشگری خواهد شد.
عرضه کنندگان انواع خدمات گردشگری می توانند طبق چهار چوب های معین شده، خدمات و محصولات خود را در این بستر ارائه کنند و مخاطبان نیز از میان آن ها و در یک فضای رقابتی سالم و مناسب، نیازهای خود را به صورت یک جا و از چندین درگاه و با قیمت ها و کیفیت های مختلف دریافت کنند تا از این راه علاوه بر شکل گرفتن رونق صنعت گردشگری و افزایش فروش محصولات و خدمات، فضای بی اعتمادی و تاریک فعلی در عرضه و تقاضا را کم رنگ شده و زمینه شکوفایی گردشگری و رضایت هرچه بیشتر مخاطبان فراهم شود.
خدمات قابل ارائه از طریق این بستر اطلاع رسانی می تواند در حوزه اماکن اقامتی، خدمات گردشگری و تفریحی، خدمات درمانی و سلامت، سوغات و بازار، تورهای تفریحی و حمل و نقل و سیر و سفر باشد.
در راس امورنیز مدیریت شهری به عنوان متولی شهر و عامل سیاست گذاری می تواند با برنامه ریزی سنجیده و بهره گیری از امکانات فضای شهری در خصوص حمایت، توسعه و گسترش آن نقش محوری را ایفا کند.
در حقیقت با این اقدام مدیریت شهری فضای آزاد رقابتی ایجاد میکند که به حذف واسطه ها و بازار دلالی، شفافیت و کاهش هزینه ها محصولات و خدمات گردشگری، کمک به انتخاب های بهتر در خرید خدمات و محصولات، افزایش حس اعتماد مخاطبان، انتخاب مشهد به عنوان مقصد سفر، افزایش سفرها، توسعه گردشگری، رشد کمی اقتصادی و ایجاد درآمدهای پایدار منتهی می شود.
موفقیت این طرح در گرو طراحی و اجرای صحیح آن طبق شاخص های بنیادی نظیر برندسازی و افزایش مقبولیت این سامانه در میان اقشار جامعه، هدف گذاری در جذب مخاطبان، آنالیز تاثیرگذاری تبلیغات و نتایج آن به صورت موضوعی، استفاده بهینه از تمامی ابزارهای موجود و غیره است.

نظرات

ارسال نظر

  • با حذف قیمت مصرف‌کننده از روی کالاها موافق هستید؟

لينک اخبار و مطالب خواندنی خود را برای ما ارسال کنيد.