باخت رسانه ملی به حریف مجازی

طی روزهای اخیر رخدادی درفضای مجازی باعث شد تا صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به تنویر افکار عمومی اقدام ‏کند. این رخداد که منشا ان فضای مجازی و ب

  • امتیاز به مطلب (1) نفر

شماره خبر : 41474

باخت رسانه ملی به حریف مجازی


طی روزهای اخیر رخدادی درفضای مجازی باعث شد تا صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به تنویر افکار عمومی اقدام ‏کند. این رخداد که منشا ان فضای مجازی و به طور مشخص اینستاگرام بود بازتاب وسیعی هم درهمین فضای مجازی داشت به ‏گونه ای که کاربران توقع داشتند تا هرگونه توضیح یا توجیه مقامهای مسوول را هم شاهد باشند . کاری که رخ ندادو مسوولان صدا ‏وسیما راگزینه روشنگری انتخاب کردند.‏


باخت رسانه ملی به حریف مجازی

به گزارش نخست نیوز،دکتر علی پاکباز خسروشاهی، خواست مردم منجر به تولید و بخش یک مستند از صدا وسیما شد که صد البته مانند بسیاری از برنامه های دیگر این سازمان ‏نصیب طیف دیگری از مخاطبان شد که شاید خیلی مرتبط با فضای مجازی نیستند.رنجبران خبرنگار و مجری پیشین تلویزیون که ‏حالا عهده دار روابط عمومی صداوسیماست گفت:« مردم و بویژه خانواده ها در تماس با ما به شدت خواهان آگاه سازی در زمینه ‏آسیب های اجتماعی هستند‎.»‎
نکته‌ جالبی که کمتر کسی به آن توجه کرد که مستند پخش شده از تلویزیون یا مخاطب نداشت یا مخاطبانش انقدر اندک بودند که ‏نمیتوان گفت دیده شده است. بسیاری از مردم و حتی فعالان عرصه خبر و رسانه از طریق شبکه‌های اجتماعی متوجه پخش شدن ‏این مستند از شبکه یک تلویزیون شدند. یعنی اگر اینستاگرام و تلگرام نبودند بسیاری از مردم متوجه پخش این مستند نمی‌شدند‎.‎
این مساله نشان می‌دهد که تلویزیون به شدت با ریزش مخاطب روبرو می باشد. مخاطبانی که حاضر هستند تنها و تنها وقت خود ‏را برای دیدن فوتبال به تلویزیون اختصاص دهند‎.‎
کاش مدیران صداوسیما روزی کنار هم بنشینند و از خود بپرسند چرا مخاطبان ما خلاصه در فوتبال، نود و خندوانه رامبد جوان ‏شده است؟ از خود بپرسند چرا مخاطبان ما، کانالها ونرم افزارهای مجازی را به برنامه‌های تلویزیون ترجیح می‌دهند؟
اتفاق ساده‌ای نیست. تقریبا در همه جا ، مردم به آنتن صداوسیما دسترسی دارند اما همین مردم برای کسب اخبار و حوادث مختلف ‏به رسانه‌های دیگر مراجعه می‌کنند. باور کنیم اگر این مستند در رسانه‌های مجازی پخش نمی‌شد قطعا چنین واکنش‌هایی را به ‏همراه نداشت چون کسی نمی‌دانست اصلا چنین مستندی پخش شده است‎!‎
مدیران صدا وسیما هنوز در دودهه قبل باقی مانده اند.در آن زمان تنها رسانه‌ای که می‌شد به اطلاعات دست پیدا کرد تلویزیون و ‏رادیو بود. حالا داستان فرق کرده است. تلویزیون دیگر تنها وسیله کسب اخبار نیست و مردم به وسیله شبکه‌های اجتماعی و ‏اینترنت در جریان اخبار قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد مدیران تلویزیون همچنان فکر می‌کنند که سال ٧٨ است و می‌توانند با ‏پوشش ندادن یک مراسم به یک موضوع خاتمه دهند.‏
تلویزیون با سیلی از نیروی انسانی و امکانات بازی را به راحتی و به آسانی به رقبای خود واگذار کرده است. رقبایی که شاید تنها ‏یک اینترنت پرسرعت دارند‎.‎قطعا مشکل درجای دیگری است جایی که باید محتوارا همگام با ذائقه مردم تولید کرد نه اینکه انچه ‏فکر میکنند مردم نیاز دارند به خوردانها بدهند . باید پذیرفت که مردم مشتریان رسانه ملی هستندو اگر کالایی که تولید میکنیم ‏مطابق میل انها نباشد سراغ دکان دیگری میروند .‏

نظرات

ارسال نظر

  • چه کسانی می توانند حمایت از کالای ایرانی را تحقق بخشند؟

لينک اخبار و مطالب خواندنی خود را برای ما ارسال کنيد.